Sprzedaż detaliczna
Indeks sprzedaż detaliczna (ang. Retail Sales Report) przedstawia sumę dóbr i usług finalnych kupionych przez konsumentów u różnych dystrybutorów; od obszernych sieci detalicznych typu Tesco, Carrefour, grupa Metro czy amerykański gigant WalMart po prywatne, miejscowe sklepy. Pojawiające się każdego miesiąca dane o sprzedaży detalicznej najdokładniej w przypadku gospodarki amerykańskiej wskazują na poziom wydatków indywidualnych amerykanów, biorąc pod uwagę w zasadzie wszystkie ponoszone przez nich koszty. Indeks jest publikowany zarówno w postaci wskaźnika ogólnego jak i bazowego, który nie obejmuje sprzedaży pojazdów samochodowych. Wysokość sprzedaży detalicznej należy do wskaźników makroekonomicznych wyrażających na bieżąco sytuacje w gospodarce.
Zastosowanie
Pojawienie się w kalendarium makro wartości wyznacznika Sprzedaż detaliczna mogą przyczyniać się do większej chwiejności szczególnie na rynkach akcyjnych. Ponieważ informacje na temat sprzedaży detalicznej są przydatne przy przewidywaniu zwiększonej presji inflacyjnej, raport można zastosować wraz z innymi indeksami do ustalenia szansy zwiększenia bądź zmniejszenia stóp procentowych. Przykładowo niespodziewany znaczący wzrost sprzedaży detalicznej w fazie rozszerzania się rynku może skłonić Fed (ang. Federal Reserve, FED) do podwyższenia stóp procentowych w nadziei na ograniczenie w ten sposób inflacji. Poziom sprzedaży detalicznej zależy w dużym stopniu od zmiennych czynników czasowych takich jak np. warunki pogodowe. Sprzedaż detaliczna podobnie jak niemal wszystkie dane makroekonomiczne określa się w zależności do oczekiwań. Mniejsza sprzedaż detaliczna wskazuje na możliwość nadejścia stagnacji. Jednakże wyższy poziom indeksu sprzedaży detalicznej, przerastający znacznie oczekiwania odbierany jest najczęściej jako oznaka podnoszącej się presji inflacyjnej.